Har du spørsmål om app og min side?
Innlogging i app
Hvordan logger jeg inn i appen?
Du logger inn med mobilnummer eller kundenummer.
Mobilnummer: Bruk mobilnumeret ditt som er registrert i strømavtalen. Du får tilsendt engangskode som du legger inn. Engangskoden er gyldig i 5 minutter etter at du har mottatt den. Har du mobilnummeret ditt registrert på flere strømavtaler velger du ved innloging hvilket anlegg du vil vise.
Kundenummer og pinkode: Logg inn med kundenummer og din pin kode. Du finner kundenummeret din på faktura fra oss. Hvis du ikke har pin-koden kan du ta kontakt med oss på telefon 32 08 70 00, e-post til: post@ustekveikja.no så hjelper vi deg.
Hvorfor får jeg ikke tilsendt engangskode?
Sjekk om du har sperre for å motta 5-siffer nummer på ditt mobilbonnement. Det kan være en årsak til at du ikke mottar engangskoden.
Hvor finner jeg mitt kundenummer og PIN?
Du finner ditt kundenummer i velkomstmail og på faktura.
Hvis du ikke har pin-koden kan du ta kontakt med oss på telefon 32 08 70 00 eller sende en e-post til: post@ustekveikja.no.
Kan jeg få tilgang til andre brukere i appen? For eksempel mine foreldre?
Ja, for å få tilgang trenger du kundenummer og PIN-kode for den andre kontoen, for eksempel dine foreldres. Kundenummeret finnes på fakturaen, og PIN-koden kan fås ved å kontakte oss.
Jeg har allerede en bruker på Min side - må jeg opprette ny bruker for å logge meg inn på appen?
Vi anbefaler innlogging med mobil i både app og på Min side. Mobilnummeret du bruker må være registrert på din strømavtale. I appen kan du også logge inn med kundenummer og pin kode. Du finner kundenummeret ditt på faktura fra oss. Hvis du ikke har pin-koden kan du ta kontakt med oss.
NB! Husk å alltid ha siste versjon av appen.
Min Side
Hvordan logger jeg inn på Min Side?
Du logger inn på Min Side med mobilnummer og engangskode tilsendt på sms. Mobilnummeret du bruker på være registrert på strømavtalen din.
Jeg har allerede en bruker i appen - må jeg opprette ny bruker for å logge meg inn på Min Side?
I både app og Min Side logger du inn med mobilnummeret som er registrert på din strømavtale. Du trenger ikke å opprette bruker utover strømavtalenavtalen du har med oss.
Kan det være flere brukere på Min side?
Nei, du kan ikke registrere flere brukere på Min Side. Hvis du har behov for å dele tilgang anbefaler vi at du bruker app og deler kundenummer og pinkode. Du finner kundenummeret din på faktura fra oss. Hvis du ikke har pin-koden kan du ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.
Funksjonalitet i app
Din strømpris med spotavtale - hvilken pris vises i appen?
Har du et spotprodukt, så vises akkurat den timen vi er inne i. Timen er markert i grafen som vises. Om du har et strømabonnement med månedsbeløp, kommer det i tillegg.
Din strømpris med fastpris - hvilken pris vises i appen?
"Din strømpris" viser prisen for strømmen i din fastprisavtale, sammenlignet med spotprisen som vises med en stiplet linje. Dette gjør det enkelt å se om fastprisen din ligger over eller under spotprisen. Eventuelle faste månedsbeløp er ikke inkludert i denne visningen.
Hva viser strømkostnad?
Strømkostnaden viser kun prisen for strømforbruket ditt, enten hittil i måneden eller for gårsdagen (du kan velge mellom to ulike visninger). I tillegg kommer eventuelle faste månedlige gebyrer, strømstøtte og nettleie, som ikke er inkludert i denne beregningen.
Hvorfor viser appen strømforbruk ved strømbrudd?
Netteieren henter strømforbruket fra strømmåleren din og rapporterer dette til oss. Ved strømbrudd kan netteieren stipulere et forventet strømforbruk, selv om du ikke har hatt strøm. Når strømbruddet er over, vil netteieren få kontakt med strømmåleren din igjen og kunne se at det ikke har vært noe forbruk i perioden. De stipulerte verdiene vil da bli korrigert, og de riktige tallene vil oppdateres automatisk i appen.
Hvordan kan jeg velge hvilket anlegg jeg vil se strømforbruket på?
Øverst i appen (etter innlogging) vises alltid hvilket anlegg du får informasjon om. Hvis du har flere anlegg, for eksempel en hytte og en bolig, kan du enkelt bytte mellom dem ved å bruke nedtrekksmenyen.
Hva kan jeg få pushvarsler om i appen?
Du kan selv velge hva du ønsker å bli varslet om via pushvarsler. Varslene lagres i varselhistorikken i 30 dager. Du kan få pushvarsler for følgende:
- Fakturaforfall: Du får et varsel når fakturaen din nærmer seg forfallsdato.
- Endring i strømpriser: Varsel sendes ved større endringer i strømprisen.
- Endring i kapasitetsledd: Du får beskjed hvis gårsdagens forbruk resulterer i et økt kapasitetsledd fra ditt nettselskap.
- Høyt forbruk (LIVE): Har du LIVE, kan du få varsler ved høyt forbruk. Du setter selv en maksgrense (Watt), og dersom forbruket overstiger denne, får du et varsel. Dette er spesielt nyttig hvis du ønsker å holde deg under et bestemt kapasitetsledd for nettleien. Ved å reagere på sanntidsvarsler kan du justere forbruket ditt umiddelbart og unngå å havne på et dyrere kapasitetsledd.
Disse varslingene hjelper deg med å holde kontroll på både kostnader og forbruk.
Hvilken informasjon om mitt forbruk finner jeg i appen?
I appen får du full oversikt over ditt strømforbruk, både historisk og detaljert. Her er noe av hva du kan se:
- Sammenligning med fjoråret: Se sammenligning mellom forbruket ditt så langt denne måneden og samme periode i fjor. For eksempel kan det stå: "Så langt denne måneden har boligen brukt 37 % mer strøm sammenlignet med samme periode i fjor."
- Grafisk oversikt: En graf viser forbruket ditt denne måneden, forrige måned og samme måned for ett år siden, slik at du enkelt kan følge utviklingen.
- Detaljert visning per time: Du kan dykke ned i detaljer og se forbruket ditt time for time. Her ser du også strømprisen for hver time og hvor mye strøm du brukte i samme time.
- Årlig sammenligning: Sammenlign månedlig forbruk fra dette året med tidligere år. Dette gjør det enkelt å se forbrukstrender, for eksempel hvordan strømforbruket i 2020 (når strømprisene var historisk lave) sammenlignet med 2022 (når prisene var høye).
Appen gir deg dermed all informasjon du trenger for å forstå og følge med på strømforbruket ditt.
LIVE
Hva er LIVE?
LIVE er en ny tjeneste i appen som gjør at du kan følge strømforbruket ditt i sanntid. Med LIVE kan du få bedre kontroll over strømforbruket slik at du kan gjøre tiltak for å redusere strømregningen din.
Kan LIVE enheten brukes utendørs?
LIVE enheten er i utgangspunktet ment for innendørs bruk, og den bør heller ikke monteres i direkte sollys, da det kan redusere enhetens levetid.
MERKNAD! Tester vi har gjort viser at LIVE enheten kan fungere fint utendørs, men da inne i et tørt miljø i et lukket kabinett eller strømskap. Vi kan imidlertid ikke anbefale dette, da enheten ikke har vanntett klassifisering og leverandøren dermed ikke har garantiansvar for bruk utendørs. Montering av enheten utendørs gjøres dermed på kundens egen risiko
Hvor finner jeg LIVE?
LIVE tjenesten finner du på forsiden i appen.
Hvordan får jeg LIVE?
For å få tilgang til LIVE må du ha en sanntidsmåler, en enhet som kobles til strømmåleren din.
NB! Du må kontakte ditt nettselskap for åpning av HAN-porten i strømmåleren din for at LIVE skal fungere.
Hva er HAN-port?
Home Area Network (HAN) er en egen fysisk utgang (port) på den automatiske strømmåleren i sikringsskapet ditt. Data fra HAN-porten kan brukes til overvåke ditt eget strømforbruk. Når porten er åpnet får du tilgang til forbruksdata og detaljert informasjon om:
- strømforbruk i sanntid (real time)
- strømforbruket siste timen
- spenningsnivå
- overskuddskraft (produksjon fra ditt eget anlegg) som tilføres tilbake til strømnettet
Merk at det er kun du som kan lese av dataen fra HAN-porten og at det er din eiendom. Nettselskapet eller en eventuell tredjepart får ikke tilgang til dataene uten at det først er avtalt med deg. Som regel kan åpning av HAN–porten fjernstyres fra netteier. Er du usikker på hvem netteier er, kan du se dette på fakturaen.
Kan jeg få LIVE-varsler?
Du kan selv velge om ønsker å bli varslet via pushvarsler. Du kan få pushvarsler for følgende:
- Høyt forbruk (LIVE): Har du LIVE, kan du få varsler ved høyt forbruk. Du setter selv en maksgrense (Watt), og dersom forbruket overstiger denne, får du et varsel. Dette er spesielt nyttig hvis du ønsker å holde deg under et bestemt kapasitetsledd for nettleien. Ved å reagere på sanntidsvarsler kan du justere forbruket ditt umiddelbart og unngå å havne på et dyrere kapasitetsledd.
D-EL
Hva er D-EL?
Det er en form for familiedeling. Du kan opprette grupper og invitere medlemmer som får en begrenset tilgang til appen.
Som admin kan du også legge inn fordeling av oppgjør slik at medlemmene se hvor mye de skal betale. Noe som kan være aktuelt for eksempel for et kollektiv som skal fordele strømkostnadene mellom seg, eller en familie hytte hvor flere skal betale for strømmen.
Hvor finner jeg D-EL?
Du finner D-EL i appen under Min side > Min faktura > D-EL (Beta)
Kan alle bruke D-EL?
Ja, D-EL er tilgjengelig for alle app-brukere, med unntak av kunder som har samlefaktura.
Hvis du har samlefaktura (for eksempel når både strøm til hus og hytte er samlet på én regning) og ønsker å bruke D-EL, må fakturaen deles opp slik at du får separate regninger for hus og hytte. Vi hjelper deg gjerne med å ordne dette – ta bare kontakt med oss!
Får de jeg inviterer tilgang til alle mine strømavtaler?
Nei, du har full kontroll! Du oppretter en gruppe og inviterer medlemmer til hver enkelt strømavtale.
På denne måten deler du kun informasjon om den strømavtalen du ønsker, og holder resten privat. Ønsker du å dele flere strømavtaler, kan du enkelt opprette en egen D-EL-gruppe for hver avtale. Dette gir deg fleksibilitet og trygghet!
Kan de jeg inviterer endre min strømavtale?
Nei, det er kun du som har kontroll over strømavtalen. Medlemmene du inviterer får ingen tilgang til å endre avtalen eller gjøre andre justeringer, kun innsyn. Det er du som administrerer alt knyttet til avtalen, så du kan føle deg helt trygg!
Jeg ønsker ikke å dele app-tilgangen lenger. Hva gjør jeg?
Hvis du vil slutte å dele tilgangen med et medlem, kan du enkelt fjerne dem fra gruppen:
- Gå til Min side
- Gå til D-EL
- Velg Rediger
- Trykk på minustegnet ved siden av navnet deres for å fjerne medlemmet.
Når et medlem blir fjernet fra D-EL gruppe så mister medlemmet tilgang på data'en til den D-EL gruppen. Medlemmet vil fortsatt ha mulighet til å logge inn for å kunne slette D-EL brukeren sin. Tidligere oppgjør vil fortsatt ligge i D-EL gruppen, men medlemmet som er fjernet vil ikke har tilgang til det.
Skal jeg betale hele fakturaen hvis jeg har lagt inn fordeling av faktura?
Du må fortsatt betale hele fakturaen til oss på vanlig måte, men medlemmene ser sin andel og hvor mye de skal betale til deg som administrator. Medlemmene kan åpne Vipps fra appen og kopierer med seg beløpet de skal betale.
Kan jeg invitere så mange jeg vil?
Ja, det er ingen begrensninger på hvor mange medlemmer du kan legge til i en D-EL-gruppe.
Jeg er D-EL-medlem. Hva skjer dersom jeg sletter profilen min?
Når en D-EL-profil slettes:
- Brukeren anonymiseres i vårt system. Navn og mobilnummer knyttet til profilen blir gjort anonyme.
- Det vil ikke lenger være mulig å logge inn med mobilnummeret som var tilknyttet den slettede D-EL-profilen.
- Tidligere oppgjør som dette medlemmet har deltatt i, vil fortsatt vises for D-EL-gruppen, men personen vil stå oppført som "Anonym".
Dette sikrer personvernet og opprettholder en ryddig oversikt over historiske oppgjør.
Jeg har LIVE, kan gruppemedlemmene se sanntidsforbruket og få varling?
Ja, de du inviterer inn får tilgang til sanntidsdata og kan få varsling ved høyt forbruk.
Jeg har smartlading. Kan medlemmer i D-EL gruppen styre smartladingen av min elbil?
Nei, medlemmer får ikke tilgang til smartladingsfunksjonaliteten og kan ikke styre din smartlading.
Hvordan fordeler jeg strømregningen?
Med D-EL kan du velge mellom tre fordelingsmetoder for strømregningen:
- Jevn fordeling: Regningen deles likt mellom alle medlemmer i gruppen.
- Prosentvis fordeling: Tilpass fordelingen ved å sette prosentsatser for hver deltaker.
- Ta hele regningen selv: En person dekker hele beløpet alene.
Du kan enkelt gjøre endringer ved å gå til D-EL > Rediger > Rediger oppgjør, og velge den fordelingsmetoden som passer deg best.
Hvilken informasjon deler jeg med medlemmene jeg inviterer?
Når du oppretter en D-EL-gruppe og inviterer medlemmer, må du godkjenne at de får tilgang til fakturaen din.
De du inviterer:
- Får ikke tilgang til strømavtalen din og kan ikke administrere kundeforholdet ditt.
- Får kun tilgang til forbrukshistorikk og kostnader fra den datoen de ble invitert inn i gruppen.
Dette gir deg full kontroll over hva som deles, samtidig som medlemmene får nødvendig informasjon for å forstå fordelingen.
Får medlemmene tilgang til fakturaene mine tilbake i tid?
Nei, medlemmene får tilgang til første faktura etter at de har godtatt invitasjonen.
Kontakt
Fant du ikke svar på ditt spørsmål her, så nøl ikke med å ta kontakt med oss.