Hvordan lese strømfakturaen din – enkelt forklart

De fleste henvendelsene vi får fra kunder handler om faktura og hvordan forstå den. Vi vet at strømregningen kan virke både komplisert og uoversiktlig. I denne artikkelen har vi forsøkt å forenkle for deg.

Venner samlet foran pc
Venner samlet foran pc

I denne artikkelen går vi gjennom hva fakturaen inneholder, hvordan du finner den – og svarer på de vanligste spørsmålene vi får.

Finn fakturaen i appen eller på Min Side

Du finner alle fakturaene dine enkelt i Ustekveikja-appen eller på Min Side. I appen har du full oversikt – både over tidligere og kommende fakturaer, forbruk, og betalingsstatus.

Slik gjør du det i appen:

  • Logg inn i Ustekveikja-appen
  • Gå til Min side
  • Trykk på Faktura
  • Her får du en samlet oversikt over alle fakturaene dine – med status for betaling
  • Trykk på en faktura for å se detaljene
    – Du kan laste ned både vår faktura og nettleiefaktura som PDF

Du kan også følge med på fakturaestimatet for inneværende måned – så har du kontroll på hva strømregningen blir før den kommer.

Faktura i app
Faktura i app
I Ustekveikja-appen får du full oversikt over både tidligere og kommende fakturaer. Du kan enkelt se hva du har betalt, laste ned faktura som PDF, og følge med på fakturaestimatet for inneværende måned – slik at du alltid har kontroll på forbruk og kostnader.

Hva inneholder strømfakturaen din?

Strømfakturaen fra Ustekveikja viser hva du faktisk betaler for, og består av flere deler. Her får du en enkel forklaring på postene – slik at du lettere kan forstå hva som påvirker strømregningen din:

Strømpris fra Ustekveikja

Dette er den delen av regningen som varierer med strømforbruket ditt og strømprisen time for time. Hvor mye du betaler, avhenger både av hvor mye strøm du bruker – og når du bruker den. Strømprisen endrer seg nemlig fra time til time gjennom døgnet. Bruker du mest strøm når prisene er lave, blir regningen din lavere. Bruker du mye strøm når prisene er høye, blir den høyere.

  • Alle strømleverandører kjøper inn strømmen til samme pris på kraftbørsen Nordpool
  • Det som skiller oss strømleverandører er påslag og fastbeløp knyttet til den strømavtalen man har valgt. 
  • Du kan selv påvirke din egen pris gjennom å bruke strøm når det er billigst. Se spotprisen time for time i Ustekveikja- appen

Påslag og fastbeløp

  • Påslag er et lite tillegg per kWh som dekker blant annet innkjøpskostnader og elsertifikat.
  • Fastbeløp er en fast kostnad som ikke endrer seg med strømforbruket ditt. Den dekker kundeservice, fakturering og andre faste kostnader knyttet til strømleveransen.
Strømregninga fra oss består av spotpris, påslag og fastbeløp. Spotprisen svinger med markedet, påslaget dekker innkjøp og elsertifikater, og fastbeløpet holder kundeservice og systemer i gang – så vi alltid er her når du trenger oss.
Siv Nesfossen, Kundesjef
Skjermdump fra faktura Strøm fra Ustekveikja
Skjermdump fra faktura Strøm fra Ustekveikja
Her ser du strømfakturaen fra Ustekveikja – med oversikt over strømforbruk, pris, påslag og fastbeløp. Du kan enkelt åpne og laste ned fakturaen som PDF direkte i appen.
Kapasitetsledd på nettleien
- Vær obs på forbrukstopper

Faktura for nettleie – hva betyr det?

Mange av kundene våre mottar én samlet faktura som inkluderer både strøm og nettleie. Dette kalles gjennomfakturering, og gjør det enklere for deg å få oversikt over hele strømregningen på ett sted.

Usikker på om du får nettleie på faktura fra Ustekveikja? Sjekk hvilke nettselskaper vi har gjennomfakturering med her.

Hva inneholder nettleiefakturaen?

Her er en forklaring på poster du kan finne på nettleiefakturaen:

  • Energiledd dag:
    Pris per kilowattime (kWh) for strøm brukt på dagtid. Prisene varierer mellom nettselskapene.
  • Energiledd natt/helg:
    Flere nettselskaper tilbyr lavere pris for strøm brukt på natt og i helger. Dette kan bidra til lavere nettleie hvis du flytter forbruk.
  • Kapasitetsledd:
    Denne kostnaden baseres på de tre timene i måneden hvor du har hatt høyest strømforbruk samtidig. Det lønner seg å unngå store forbrukstopper.
  • Midlertidig strømstønad:
    Statlig kompensasjon for høye strømpriser. Beløpet trekkes automatisk fra på fakturaen.
  • Norgespris:
    Har du valgt støtteordningen Norgespris hos nettselskapet ditt, vil dette fremkomme som en egen linje i nettleiedelen av fakturaen. Les mer om Norgespris på faktura her.
  • Forbruksavgift (elavgift): 
    En statlig avgift per kWh som gjelder alt strømforbruk, og som går til staten.
  • Enova-avgift: En Statlig avgift som går til finansiering av energi- og klimatiltak gjennom Enova.
Hva er egentlig forskjellen på energiledd og kapasitetsledd, sier du? Energileddet viser hvor mye strøm du bruker i løpet av måneden – helt enkelt. Kapasitetsleddet derimot, handler om hvor mye strøm du drar på én gang. Litt som forskjellen på å småspise gjennom dagen, eller å tømme kjøleskapet på fem minutter.
Siv Nesfossen, Kundesjef
Skjermdump av nettleie der dette er gjennomfakturert
Skjermdump av nettleie der dette er gjennomfakturert
Her ser du fakturadelen fra ditt nettselskap – med oversikt over nettleie, energiledd, kapasitetsledd og offentlige avgifter. Denne kan du også åpne og laste ned som PDF direkte i appen.

Ofte stilte spørsmål om strømfaktura

Hvorfor er prisen på Nord Pool og strømregningen min ulik?

Prisen på din faktura er et gjennomsnitt av alle timene som du har brukt strøm. Fordi vi alle bruker strøm på ulike tider av døgnet, vil gjennomsnittsprisen variere fra person til person – selv om man bor i samme prisområde.

Når er forfallsdato på faktura?

Vi har ikke en fast dato for forfall, så du kan oppleve at forfallsdatoen varierer fra måned til måned. Som standard settes forfallet til 10 dager etter at fakturaen er sendt. Det er dessverre ikke mulig å velge en fast dato, men dersom du har behov for å utsette betalingen, er vi selvfølgelig her for å hjelpe deg – ta gjerne kontakt med oss.

Hvorfor står min faktura som ubetalt når jeg har betalt?

Etter at du har betalt, kan det ta opptil tre virkedager før betalingen registreres hos oss. Dette skyldes at vi mottar betalingsinformasjon fra banken med noe forsinkelse. Dersom det har gått mer enn tre virkedager og fakturaen fortsatt står som ubetalt, anbefaler vi at du tar kontakt med oss – så finner vi ut av det sammen.